وی افزود: در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی در حوزه محیط زیست و طی پیگیریهای به عمل آمده و هماهنگیهای مستمر با شورای فرهنگ عمومی کشور، 11 پیشنهاد نامگذاری روزها و مناسبتهای محیطزیستی را برای یادآوری اهمیت موضوعات محیط زیستی در تقویم رسمی کشور ارائه دادیم که خوشبختانه روز 15 اسفند ماه به نام “روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست ” برای درج در تقویم رسمی کشور سال 1403 ثبت و برای اجرا ابلاغ شد.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست تصریح کرد: در این راستا همچنین کلیات نامگذاری یک روز به نام “روز ملی جنگل و کوهستان” در متن تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی مورد تایید قرار گرفت که پس از تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
مرادی اضافه کرد: در حوزه نهضت تولید محتوا، برنامهریزی و اقدامات جدی انجام شده و تولید و انتشار 2 عنوان نشریه محیطزیستی و 1 عنوان نشریه دانشآموزی، 7 عنوان کتاب، دو مجموعه پویانمایی، 13 فیلم آموزشی، انجام مقدمات تولید یک فیلم سینمایی و راهاندازی مجدد شورای چاپ و نشر سازمان، تنها بخشی از فعالیتهای مکتوب و رسانهای معاونت در سالجاری برای افزایش آگاهی و ارتقاء دانش محیطزیستی علاقهمندان و مردم عزیز بوده است.
وی با اشاره به لزوم افزایش همکاریها و تعاملات بین بخشی با وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای تاثیرگذار برای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و همچنین عملیاتی شدن سیاستهای کلی کشور، 6 تفاهمنامه همکاری مشترک منعقد شد.
مرادی گفت: با توجه به ارزش و اهمیت حفاظت از مناطق و زیستگاههای تحت مدیریت سازمان و نقش و جایگاه بیبدیل محیطبانان در حفاظت از این مناطق و لزوم ایجاد آمادگی و قوای جسمانی، برنامهریزی و اقدامات لازم برای برگزاری اولین المپیک ورزشی محیطبانان در سال آتی در حال انجام است.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست تاکید کرد: در این خصوص، تدوین اساسنامه، تشکیل شورای سیاستگذاری و تایید نهایی 6 رشته ورزشی بازیهای جهانی محیطبانان انجام گرفته است که با حضور محیطبانانی از چندین کشور خارجی در سال 1403 برگزار خواهد شد.
مرادی ایجاد خانههای محیطزیست برای مردمیسازی در دولت انقلابی را یکی از اقدامات جدی اخیر معاونت آموزش و مشارکتهای مردمی برشمرد و افزود: در سالجاری کیفی سازی این خانههای محیط زیستی را مورد توجه قرار دادهایم و در تلاشیم تا با تولید محتواهای مناسب و اثربخش برای مخاطبان آن، این خانهها را به محلی برای فرهنگسازی حفظ محیطزیست و ایجاد بستری برای کاهش مخاطرات محیطزیستی تبدیل کنیم.
وی همکاری با تشکلهای مردمی محیطزیستی کشور را مهم دانست و افزود: پویش های بسیاری در سراسر کشور با همکاری تشکلهای مردمی برنامهریزی و اجرا شد و همچنین تلاش شد تا با همکاری خیرین محیطزیستی، این سنت حسنه را در حوزه محیطزیست تقویت کنیم.
مرادی اجرای برنامههای آموزشی و مشارکت محور برای مخاطبان خاص مانند: آموزش 145 هزار نفر از کارکنان شهرداریها و 38 هزار نفر کارکنان دهیاری ها و همچنین آموزش مجازی برای 38 هزار عضو کانون مربیان فوتبال با ایجاد بخش آموزش محیط زیست را بخشی از اهداف اجرایی شده در حوزه آموزش مخاطبان خاص در سال 1402 برآورد کرد.
وی با اشاره به طرح پرچمداری برای ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها افزود: در این طرح هر استان پرچمدار برنامهریزی و تمرکز بر یک اقدام محیطزیستی ملی شده است و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای دیگر از محتواهای تولیدی و اقدامات عملی آن استان به نحو مطلوب بهرهبرداری خواهند کرد.
مرادی نگاه ویژه به حوزه آموزش و پرورش را یکی از مهمترین اهداف آموزشي معاونت تحت اختیار خود دانست و گفت: باتوجه به اهمیت موضوع و سیل عظیم مخاطبان دانشآموز، برنامههای زیادی را در دست اجرا داریم که بررسی مفاهیم محیطزیستی در کتب درسی مقطع ابتدایی و متوسطه اول برای تدوین برنامه درسی ملی محیطزیست و همچنين بازنگری در طرح محیطیار از جمله مهمترین آنهاست.
معاون آموزش سازمان حفاظت محيط زيست برگزاری کارگاههاي آموزشی اختصاصی محیطزیستی ویژه بازیسازان و تولیدکنندگان بازیهای رایانهای، آموزش جمعي از نخبگان با هدف آشنایی با برنامهها و اهداف آموزشي سازمان حفاظت محيط زيست، توانمندسازی تشکلهای محیط زیستی با مشارکت SGP (برنامه کمک های کوچک سازمان ملل) و همچنين برگزاری دوره آموزشی مدیریت سبز و سازگاری در برابر تغییرات اقلیم برای مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه های اجرایی را بخشي از آموزشهاي ارائه شده به افراد و گروههاي موثر جامعه در سالجاري قلمداد كرد.
وي برگزاری 143دوره آموزشی استانی و ملی معادل 726256 نفرساعت (شامل دوره های عمومی مشترک و اختصاصی _ بهصورت حضوری و غیرحضوری) با سرانه آموزش ضمن خدمت 97 ساعت و 2 دوره محیطبانی بدو خدمت برای 137 نفر از محیطبانان را از اقدامات مهم آموزشي براي كاركنان سازمان براي توانمندتر شدن در حوزههاي شغليشان ارزيابي كرد.
مرادي بسترسازی برای گسترش بهکارگیری فناوریهای نوین و سازگار با محیطزیست برای حل چالشهای محیطزیستی را يكي از برنامههاي معاونت آموزش در سالجاري دانست و گفت: براي دستيابي به اين مهم با تاسیس خانه فناور محیطزیست در 16 مرکز استان اقدام كرديم تا با شبکهسازی میان همه مراکز علمی و دانشگاهی، شرکتهای دانش بنیان و بنیاد نخبگان استان به اهداف خود براي حل چالشهاي محيطزيستي دست يابيم.
وي گسترش پژوهشهای کاربردی معطوف به فناوریها، محصولات و خدمات دانشبنیان محیط زیست را جزو برنامههاي سال 1402 دانست و گفت: در سال جاري 138 اولویت پژوهشی استانی و 31 اولویت دفاتر ستادی احصا و بررسي شد و 10عنوان طرح پژوهشی اولویت دار به تصويب رسيد و براي حمایت از پایان نامه و رسالههای دانشجویی، طرحهای پسادکتری و فرصتهای مطالعاتی اعضای هیئت علمی در راستای استفاده از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی به روز برای حل چالش های محیطزیست کشور بسترسازي شد.
مرادي از اجرای طرح “ارزشگذاری اقتصادی خدمات اکوسیستمی” در استان سمنان در سال جاري خبر داد و افزود: اين طرح در اردبيل نيز در فاز دوم در حال اجراست و همچنين در 8 استان ديگر شامل: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و اصفهان در دست اجرا است.