• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

از پاریاب تا فاریاب!

  • کد خبر : 685
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
از پاریاب تا فاریاب!

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت و گو با پایگاه خبری سفیران سبز گفت: در پروژه بوشهر توریسم با افق دید تا سال 2022 تعداد 24 روستا به صورت پایلوت به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند. روستای تنگ فاریاب هم در این فهرست قرار دارد […]

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در گفت و گو با پایگاه خبری سفیران سبز گفت: در پروژه بوشهر توریسم با افق دید تا سال 2022 تعداد 24 روستا به صورت پایلوت به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند. روستای تنگ فاریاب هم در این فهرست قرار دارد و سعی داریم زیر ساخت های لازم برای توسعه صنعت گردشگری را گسترش دهیم.

حامد آبزن گفت: روستای تنگ فاریاب از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان و در فاصله 85 کیلومتری از شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان قرار دارد. این روستا از چهار طرف با ارتفاعات کوهستانی محصور شده است و آب و هوای معتدل دارد و در اغلب سال سرسبز است.

وی افزود: روستای تنگ فاریاب حدود 400 نفر جمعیت دارد و با توجه به اینکه مردم این منطقه ترک قشقایی هستند، گویش مردم هم ترکی قشقایی است.

وی با اشاره به اینکه نام قدیم این روستا پاریاب به معنی پر آب بوده که در طی زمان به فاریاب تغییر پیدا کرده است گفت: معیشت مردم تنگ فاریاب از راه فعالیت های زراعی و باغداری و نخلستان داری و دامداری و صنایع دستی تامین می شود. صنایع دستی مثل گبه و گلیم بافی و حصیر بافی است که به عنوان سوغات این روستا محسوب می شود و به دلیل وجود نخلستان های این منطقه اکثر زنان در صنعت حصیر بافی فعالیت می کنند و تولیدات قابل قبولی دارند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه بهترین فصل سفر برای بازدید از این منطقه فصول بهار و پاییز است، این روستا بیشتر به خاطر جاذبه های طبیعی همچون آبشارها، جنگل، طبیعت سزسبز، چشمه ها و نخلستان هایی که در این منطقه وجود دارد شهرت پیدا کرده است که باعث جذب گردشگران می شود. از ابنیه های تاریخی تنگ فاریاب هم می توان به قصر دختر اشاره کرد که مربوط به دوره ساسانیان است و در ارتفاعات فاریب قرار دارد. و به دلیل مسیر صعب العبور آن به آن لقب دختر دادند.

وی در مورد امکانات آموزشی و بهداشتی این روستا چنین گفت: از نظر سطح آموزش، مدارس روستای تنگ فاریاب محدود به مقطع دبستان هستند و دانش آموزان برای تکمیل سایر مقاطع باید به روستاهای پایین دست بروند. خانه بهداشت این روستا هم از نظر موارد بهداشتی و درمانی به مردم این منطقه خدمت رسانی می کند.

وی برای دعوت گردشگران به این منطقه گفت: با وجود اینکه استان بوشهر آب و هوای گرم و خشک دارد اما این منطقه با آب و هوایی معتدل می تواند پذیرای گردشگران در فصل گرما باشد و شاهد تنوع جاذبه های گردشگری در این روستا باشند. روستای تنگ فاریاب آرام و به دور از هیاهوست که گردشگران می توانند این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند و از دشت گل نرگس هم دیدن کنند و از فضای عطرآگین آن لذت ببرند.

آبزن در پایان با اشاره به اینکه امروزه با توجه به رونق گردشگری در بخش بومگردی، و با گرایش بیشتر گردشگران به طبیعت گردی، تاکید کرد: برای درک بهتر طبیعت باید بومگردی را تجربه کنیم تا آشنایی بیشتری در این زمینه پیدا کنیم و مردم سراسر ایران را به بومگردی در این منطقه دعوت می کنم.

لینک کوتاه : https://safiranesabz.ir/?p=685

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.