• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
7

انجمن یوز ایران

  • کد خبر : 692
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
انجمن یوز ایران

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت و گو با پایگاه خبری سفیران سبز گفت: وضعیت یوزپلنگ آسیایی به شدت بحرانی است و نیاز به مشارکت همگانی دارد و تنها بر عهده دولت نیست. سازمان های مردم نهاد و مردم محلی که در نزدیکی زیستگاه یوزپلنگ زندگی می کنند می توانند به حفاظت این گونه […]

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت و گو با پایگاه خبری سفیران سبز گفت: وضعیت یوزپلنگ آسیایی به شدت بحرانی است و نیاز به مشارکت همگانی دارد و تنها بر عهده دولت نیست. سازمان های مردم نهاد و مردم محلی که در نزدیکی زیستگاه یوزپلنگ زندگی می کنند می توانند به حفاظت این گونه در معرض انقراض کمک کنند. زیرا در هر سال چند قلاده یوز در جاده ها تلف می شود که با توجه بیشتر به میزان سرعت مجاز در جاده های نزدیک زیستگاه یوز به ویژه جاده تهران-مشهد در محدوده سمنان می تواند به احیای یوز کمک کند.

مرتضی پورمیرزای گفت: یوز پلنگ ایرانی از گونه گربه سانان است که به شدت در معرض انقراض قرار دارد و فقط در ایران زندگی می کند. انجمن حمایت از یوز ایرانی از سال 80 با نقطه تمرکز بر روی زیستگاه های یوز پلنگ تاسیس شده که یک موسسه غیر انتفاعی مستقل است و فعالیت های آموزشی، پژوهشی، حفاظتی روی یوزپلنگ آسیایی انجام می دهد. البته این انجمن فعالیت های دیگری روی سایر گونه های گوشتخواران مانند: خرس پلنگ و قبلا گرگ و کفتار نیز دارد.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در مورد چگونگی همکاری افراد علاقمند به حفاطت حیات وحش گفت: عموما همکاران ما علاقمندان به حوزه محیط زیست هستند و الزاما تحصیلاتی در زمینه محیط زیست ندارند و با توجه به مهارت هایشان در این حوزه و با شرکت در دوره های آموزشی انجمن، در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند. گاهی افرادی که در زمینه طراحی و تدوین فعالیت می کنند می توانند در تهیه کلیپ های آموزشی و پوستر به ما کمک کنند و یا بعضی دیگر در کارهای جشنواره ای که در آگاه سازی افراد نقش جدی دارند با ما همکاری می کنند. علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت ما رزومه خود را ایمیل کنند و براساس نیاز ما دعوت به همکاری می شوند.

پورمیرزای با اشاره به اینکه اساس فعالیت انجمن بر روی پژوهش است و بعد با توجه به نتایج این پژوهش ها برای فعالیت های آموزشی و حفاظتی برنامه ریزی می کنیم، اظهار کرد: هدف انجمن در بلند مدت ارتقا وضعیت حفاظت حیات وحش با تمرکز بر روی گوشتخواران است و تلاش می کند از راه های مختلف البته با تاکید بر گونه یوزپلنگ آسیایی، بتواند وضعیت حفاظت گونه ها را در ایران بهتر کند.

وی افزود: از نظر اجرایی حوزه فعالیت ما در کل کشور است. به عنوان مثال برای گونه خرس در استان های مازندران و لرستان، برای گونه پلنگ تقریبا در زیستگاه های شمالی از خراسان رضوی تا آذربایجان غربی، برای گونه یوزپلنگ از کویر مرکزی، از کرمان تا خراسان شمالی، سمنان، یزد و خراسان جنوبی پروژه های مختلفی را انجام دادیم.

پورمیرزای در پایان درباره فعالیت های در حال انجام برای احیای جمعیت یوز چنین گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل هایی مانند انجمن ما برنامه های ویژه ای در این زمینه دارند. به عنوان مثال: انجمن حفاظت از یوز سعی بر بهبود زیستگاه یوز دارد که در این رابطه در منطقه میان دشت خراسان شمالی دو محیط بان استخدام شده است و برای گشت زنی بیشتر در محل برای آنها موتور تهیه کردیم و یا برای کاهش خشکسالی شدید محیط بانان آبرسانی در منطقه را نیز انجام می دهند. ضمن اینکه کارشناسان بین المللی بیشتری به ایران سفر کردند و سازمان هم سعی بر این دارد که بتوانیم محیط نیمه طبیعی برای یوز در یکی از استان های زیستگاهی این گونه ایجاد کنیم تا در آینده بتوان توله یوزهایی را به آنجا منتقل کنیم و در آنجا تولید مثل کنند. در حال حاضر 3 قلاده یوز در پارک پردیسان وجود دارد که از گزینه های انتقال به مرکز هستند.

لینک کوتاه : https://safiranesabz.ir/?p=692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.