• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

نیروگاه خورشیدی همدان

  • کد خبر : 716
  • ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
نیروگاه خورشیدی همدان

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق همدان گفت: تنها شرط لازم برای ساخت نیروگاه های خورشیدی یا تجدیدپذیر آفتابی بودن منطقه نیست. برای مثال در منطقه کرمان و لوت به دلیل اینکه اختلاف درجه حرارت روز و شب زیاد است باعث می شود که راندمان دستگاه های الکتریکی پایین بیاید. بنابراین در جاهایی که […]

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق همدان گفت: تنها شرط لازم برای ساخت نیروگاه های خورشیدی یا تجدیدپذیر آفتابی بودن منطقه نیست. برای مثال در منطقه کرمان و لوت به دلیل اینکه اختلاف درجه حرارت روز و شب زیاد است باعث می شود که راندمان دستگاه های الکتریکی پایین بیاید. بنابراین در جاهایی که هوا معتدل باشد و روزهای آفتابی بیشتری هم داشته باشد بهترین نقطه برای نصب نیروگاه های تجدیدپذیر هستد.

اژدردل در گفت و گو با پایگاه خبری سفیران سبز تصریح کرد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی برای احداث نیروگاه های خورشیدی موقعیت مناسبی نسبت به کشورهای همسایه دارد بطوریکه طبق برآورد کارشناسی از این نظر، در طی سال 280 روز آفتابی دارد و میدان تابش اندازه گیری شده بر این اساس مناسب است. استان همدان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و آفتابی و ارتفاع از سطح دریای مناسب و همچنین از نظر راندمان دستگاه ها، ظرفیت بالایی دارد و باعث شده تا بزرگترین نیروگاه خورشیدی را در خود جای دهد. علاوه بر آن نیروگاه هایی با توان تولیدی 8-7 مگاواتی هم دارد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق همدان از دیگر موارد مهم در توسعه نیروگاه های خورشیدی، به امکان  انتقال برق اشاره کرد: ممکن است در جاهایی شرایط از نظر میزان تابش مناسب باشد اما چون امکان انتقال وجود ندارد نمی توان اقدام به نصب پنل کرد.

اژدردل گفت: برای احداث نیروگاه های خورشیدی تماماً ایرانی، مشکلاتی وجود دارد. یکی از این موارد مربوط به پنل ها است. این پنل ها در ایران هم تولید می شوند اما ظرفیت بالایی ندارند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه متعهد شدیم روزانه 5000 مگاوات انرژی پاک داشته باشیم تاکید کرد: اگر قرار باشد فقط به ظرفیت داخل تکیه کنیم، ممکن است نتوانیم به تعهدمان عمل کنیم.

وی افزود: در سمنان کارخانه ساخت پنل های خورشیدی وجود دارد اما تولیدات آن به اندازه ای نیست که جوابگوی تمامی نیروگاه هایی که درنظر گرفتیم باشد. با توجه به برنامه ششم توسعه در میزان تولید انرژی، ظرفیت تولید پنل ها در سمنان تنها 130 مگاوات است که تفاوت چشمگیری دارد. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که نتوانیم به راندمانی که دیگر کشورها در این زمینه رسیده اند برسیم.

اژدردل اظهار داشت: در جاهایی که ارتباط بین دانشگاه و صنعت برقرار است به تکنولوژی ساخت اینورتر هم دست پیدا کرده اند. اما کارخانه ای که بتواند بطور کامل اینورتر تولید کند متاسفانه هنوز در ایران وجود ندارد و چون تجهیزات مورد نیاز را هم باید از خارج از کشور وارد کنیم و با وجود شرایط فعلی اقتصادی و تحریم ها نمی توان این کار را انجام داد و به همین دلیل نیاز به سرمایه گذاران خارجی داریم.

وی در ادامه گفت: احداث چنین نیروگاه هایی نیاز ما را به استفاده از سوخت های فسیلی قطع خواهد کرد. میزان مصرف آب در نیروگاه های خورشیدی ناچیز است و در سال تنها حدود 20000 لیتر آب برای شست و شوی پنل ها مورد نیاز است که در بحران کم آبی که شاهد آن هستیم بسیار کارآمدتر است نسبت به نیروگاه های سیکل ترکیبی و حرارتی که به آب زیادی نیاز دارند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق همدان اظهار داشت: اصلی ترین مشکل در احداث نیروگاه های خورشیدی، گران بودن آن است. وجود چنین مشکلی باعث شده تا بصورت فراگیر در کشور از این تکنولوژی استفاده نشود. بطوریکه هزینه تولید هر مگاوات از این نیروگاه ها یک میلیون دلار است که تامین چنین بودجه ای کار دشواری است. البته در مدت کوتاهی بعد از توافق برجام وارد کردن این تجهیزات راحت تر بود و توانستیم چند نیروگاه را تولید کنیم. اما با وجود دور جدید تحریم ها دیگر قادر به تامین تجهیزات نبودیم.

اژدردل راهکار پیشنهادی در این زمینه را اینگونه عنوان کرد: بهترین نقطه برای نصب این نیروگاه ها در محل مصرف است. می توان با نصب پنل در سقف های منازل و کارخانجات به سمت استفاده از انرژی پاک گام برداشت. برای هر خانه با هزینه ای حدود 30 میلیون تومان میتوان یک نیروگاه خانگی ساخت و اگر با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنیم در آینده دیگر نیازی به نیروگاه های بزرگ نخواهیم داشت.

اگر در این بخش شاهد حمایت های دولت باشیم که توجه بیشتری نسبت به نیروگاه های خورشیدی داشته باشند محیط زیست بهتری را به نسل های آینده تقدیم می کنیم.

لینک کوتاه : https://safiranesabz.ir/?p=716

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.